Nyheder

Østjysk virksomhed forventer at skabe nye arbejdspladser i Danmark - efter åbning af endnu et datterselskab i Ukraine.

UNIPAK A/S, som fremstiller en række tætnings- og smøremidler til VVS-branchen, åbnede den 1.december 2013 et nyt datterselskab i Ukraine Unipak Ukraine LLC.  Ejer og direktør Henrik Harmsen håber på, at det vil skabe flere danske arbejdspladser på fabrikken i Galten vest for Århus.

Unipak Ukraine LLC skal stå for salg og markedsføring af Unipaks produkter på det store ukrainske marked, et marked som Unipak er i færd med at generobre.

For et par år siden faldt Unipaks eksport til Ukraine drastisk uden nogen logisk forklaring, men i foråret 2012 gik den chokerende sandhed op for Henrik Harmsen. Unipaks vigtigste produkt, paksalven UNIPAK, blev kopieret i Kina og solgt i stor stil på det ukrainske marked.

Historien om kopisagen, som blev bragt i pressen i efteråret 2012, læste en herboende ukrainer, Andrey Barashyvets, under en pause på sit job som ufaglært havnearbejder. Andrey, der har en universitetsgrad fra Ukraine, tog kontakt til UNIPAK, for som han fortæller: ”jeg tænkte, de må have brug for en medarbejder, der som jeg, både taler ukrainsk og dansk og samtidig har indgående forståelse for den ukrainske kultur”. Henrik var ikke længe om at lade sig overbevise om, at Andrey kunne være ”et godt kort på hånden” i bestræbelserne på at genvinde det ukrainske marked og ansatte derfor Andrey som Eksport Assistent i januar 2013.

I dag er de to netop hjemvendt fra Ukraine, hvor de har ansat en lokal direktør og fået nøglerne til det nye lejemål i Zhetomyr 120 km vest for Kiev. ”Det er vores klare ambition, at det nye datterselskab skal opnå en førende markedsposition i Ukraine på samme måde, som det er sket for vores datterselskab i Polen” fortæller Unipaks direktør Henrik Harmsen. I Polen etablerede UNIPAK A/S i 2002 datterselskabet Unipak Polska Sp. z o.o., der i dag er markedsleder i Polen. Det polske marked er samtidig blevet Unipak A/S største enkeltmarked. Han fortsætter: ”jeg forventer, at en voksende efterspørgsel fra øst vil skabe behov for øget bemanding i vores produktion her i Galten”.

UNIPAK A/S blev grundlagt i Århus i 1942 og er en 100% danskejet virksomhed som i dag er repræsenteret i mere end 20 lande i Europa og Asien, og næsten 90% af produktionen går til eksport. UNIPAK A/S flyttede i efteråret 2008 produktionen fra Brabrand ved Århus, til et helt nyopført domicil i Galten, hvor 17 engagerede medarbejdere i dag er fuldt beskæftiget, med fremstillingen og salg af virksomhedens mange produkter.

Kontakt For nærmere oplysninger kontakt Henrik Harmsen på mobil 29 27 22 77 eller Unipak på 86 26 11 77. Se også www.unipak.dk

Brug for hjælp? - skriv til os